torsdag 5 augusti 2010

retur

den där kvarten du sa
vart tog den vägen

tystnad
hela dagen lång

första gången
även om vi försökt tidigare
nu är det väl på tvång

som jag undrar

hålrummet i kroppen värker
och har inget radikalt hänt
vet jag att det är detsamma med dig

på väg till återvinningen
nu på kvällen
tror jag såg din syster
jag öppnade munnen
ansats att säga hej
hon vände sig snabbt bort
hon måste ha förstått

hon pratade i telefon
och jag tänkte
med vem? vem?
för tänk om du var så nära
i en telefon några meter bort

tänk om det var du

sedan gick vi

dotter valde väg
höll stint blicken åt ett annat håll
när vi gick förbi
stället där du kanske var
vågade inte annat

inte kan jag sluta röra på mig
känner mig ändå låst
hade jag inte redan varit van
att spana efter folk
hade jag börjat nu
för att se hur den där bevakningen
artar sig

sedan sorgsen ironi
vi pantade burkarna du kom med
en burk full med din dna
dina fingeravtryck
som att slänga en del av dig
som om jag skickade dig i retur
till återvinning
adjöss

och kroppen värker ännu mer

hur ska det gå för dig i morgon
det undrar jag

Inga kommentarer: