söndag 5 september 2010

glider

besök av dig
kände redan innan
hur jag börjat glida

igen

det kommer och går
precis som du

men allt mer

är jag inte
där du är

mina oceanvågor
stävar mot framtiden

du gör ringar på vattnet
i din göl

de tonar ut mot kanterna
alla har sett dem
men de lämnade inget avtryck

jag stampar otåligt med foten
ska du hoppa i båten eller inte?
det börjar bli dags men
du står där på bryggan
med tampen i hand
velar som vanligt
vill men törs inte

som jag nu ständigt återkommer till
det är inte mig du ska välja

det är dig själv

och jag är så trött på att se
hur du önskar att
men är oförmögen att

som en slagen hund
vill gå mot att må bättre
ändå går tillbaka till husse

jodå du har visat mod
men det är som samma hund
som vägrar lyda
för att få bli förflyttad
till hundgården
istället för att krypa under bordet
i husbondens kök

jag förstår dina tårar
ännu bättre nu

Inga kommentarer: