tisdag 27 juli 2010

sjuk

idag börjar jag se sjuk ut
så sjuk som jag känner mig
fastän det är på helt olika sätt

på utsidan är kinderna borta
på insidan är allt upp och ner
på utsidan börjar jag se väl smal ut
på insidan är jag både uppfylld och tom

idag har vi inte setts
pratat helt kort
du kände dig dålig
jag med

just då kändes det som en lättnad
en bra idé
att inte ses

sedan dess skriker kroppen
det var fel beslut

jag våndas
nu är det inte kul längre

jag träffade våra vänner en kort sväng
sedan ville de inte umgås med mig mer
jag försökte få dem att prata om dem
semester och vardag
samtalet gled hela tiden in på dig ändå
för att de är nyfikna
för att du ändå är allt jag har i huvudet

de kallar dig och mig för
er
och
ni

och jag gick ensam hemåt
passerade hemma
ica i evigheter
vid kassan stod en bok
'håll ihop' om att leva i par

jag la tillbaka mat
spyfärdig
köpte godis
det kan jag få ner
hoppas det sätter sig på kinderna
istället för under hakan

nu en rest i stekpannan
fattar inte hur jag ska få i mig
en hel kycklingfilé
jag som gärna åt två
med allt till
förut
innan dig

jag står inte ut

jag vill först veta att du mår okej
sedan hålla om dig

kom och var sjuk i min säng...
... här är ändå helt sjukt
sjukt som i galet

och så rätt så rätt så rätt

och jag tänker på
att man bara ångrar det man aldrig gjorde

jag sa jag var tålmodig
jag hade så fel
jag vill ha och jag vill nu och jag vill veta

tänk om vi är så rätt som vi vet?
och vi inte tar till vara på det?

rädd och illamående
vill fly till en annan planet

men sen kommer jag på
att då vill jag ändå
att du ska stå där och vänta
när jag loggar in från mitt rymdskepp

Inga kommentarer: