tisdag 27 juli 2010

tänker för mycket

tankarna slår kullerbyttor
jag krånglar till allt
tänker för mycket

just nu tror jag

att du vill ha det precis som det är

för att dra ut på allt
så att känslorna kan vara så här
så länge som det bara går

för eller senare kommer fladdret lägga sig
hjärtat lugna ner sig
magen sluta snurra
vi kommer kunna äta igen

och eftersom du föredrar olyckliga slut
hur du nu kan det
så kanske vi är som en gammeldags karamell
du suger på den så den ska räcka länge
du tror inte
att det finns något bestående i mitten
av allt sött

jag kan förstås inte veta
men jag kan inte förstå
(eller vill inte förstå)
varför vi inte kan ha karamellan kvar
så länge att vi tar reda på vad som finns i mitten

tänk om du bestämt dig på förhand
för att det är en ordinär klump av hårt socker
förklädd med tjusigt papper
och du inte märker
att det ligger ett guldkorn där i mitten
bara man suger tillräckligt länge
är försiktig så man inte sväljer det
och vågar känna efter med tungan

sockret kommer försvinna
jag vet
men guld består

jag är rädd att du trivs
är trygg
(fast det irriterar dig när jag säger så)
där i din grop av gråsten
eller vad det nu är

eller så är du bara bekväm
modigt feg
men mest av allt tror jag
rädd

för du vet vad du har
men inte vad du får

men jag är inte otålig
med att veta
på många sätt har du mer bråttom
än vad jag har

det är lite udda
det borde vara tvärtom

kan vi inte bara vänta och se?
jag vill också suga länge
njuta så långt det går
men jag är inte rädd
för mitten av karamellen

Inga kommentarer: